It is currently Sat Dec 26, 2009 11:56 pm
All times are UTC

Welcome
Welcome to Kult of the Serpent.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, join our community today !

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: DEVIAN on the MEDIA! FRONT COVER-Album + Concert REVIEW+MORE
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 1:06 am 
Site Admin

Image

DEVIAN ON FRONT COVER OF ARISING REALM MAGAZINE (AT)
DEVIAN, Sweden's blackened death/thrash commando who have just returned from the successful HAMMER BATTALION NORTH TOUR together with bands like Unleashed(SWE), Belphegor(AT), Diabolical(AT) and more, feature on the front cover of the Austrian magazineArising Realm on their Volume 18.
Check out this magazine sites for more details:
Arising Realm Official Site:
http://www.arisingrealm.at/
Arising Realm MySpace: http://www.myspace.com/arisingrealm

Image
(click to see in bigger size)

GOD TO THE ILLFATED REVIEW - BY ROCKPAGES.GR

Image
Devian
God To The Illfated

Century Media

The second album by the Swedish is absolutely stellar! Also, it is released only a year after their spectacular debut…luckily for all of us, it seems that inspiration does not fade away for a few ones. Devian play –in a very succesful way- a Swedish-like death/black metal with many thrash elements. The ten songs of the album are really catchy, melodic yet not wimpy, the pace is not at a breakneck speed but they sound pretty powerful due to the hard riffs, the intense drumming and mainly due to Peter Tägtgren’s sensational production.

“Mask Of Virtue”, “Saintbleeder”, “Assailant”, “God To The Illfated” and “South Of Halo” are representative, good moments of the record.

We know what Emil Dragutinovic is capable of when it comes to drumming. Legion, though, is a true surprise as a growler and it wins many congratulations because he didn’t hesitate to attempt something different taken into consideration that he knew that he could handle it.

Foteini Paschalidou

P.S.: The beautiful cover was done by Seth.

Check the Original Review : HERE :
Check this and more Reviews @ Rockpages.Gr Magazine : Official Site

HAMMER BATTALION TOUR STOCKHOLM CONCERT REPORT
By PLASKIS.SE in SWEDISH

Image

Recension: Unleashed, Belphegor, Devian, Decadence och Guillotine 2009-03-18 red.

Klubben 13/3 2009 / Arrangör: SSG
Betyg:
ImageImageImageImageImage

Lyxig buffé av metal band är det som serveras på klubben denna kväll och även om vart enda ett av banden håller superkvalitet blir det allt för mycket av det goda. Fem band på en kväll är som en mindre festival men sju jädrans vad den kvällen är att minnas.

Gamla, tidigare avsomnade, Guillotine får börja. Killarna vet att levererar sin tysk klingande trash där Destruction får samsas med Kreator i en salig röra. Som kuriosa på det hela så lirar hälften av bandet i vanliga fall i powermetal maskinen Nocturnal Rites. Jag hade inga särskilda förhoppningar och därför är det kul att se hur mycket bandet överraskar när de väl går på scenen.

Här finns gott och väl kapacitet för att lira som huvudband och även om jag inte för mitt liv kan minnas alla låtarna så finns det några sjukt bra intron i ren retro thrash anda med tidiga Kreator vibbar. Basisten må vara den mest aktiva men bandet lyckas ändå utstråla energi som smittar av sig. Klart är att jag är nyfrälst fan och tyg patch blir ett måste att inhandla i merchendise ståndet.

Image

Decadence intar scenen som band nummer två och trots att jag bara har positiva erfarenheter av bandet sedan tidigare blir jag ändå lite besviken på framträdandet.
Sångerskan Kitty är verkligen den enda i bandet som vågar ta kommandot och leva ut mot publiken medans resterande medlemmar hela tiden hamnar i bakgrunden. Det är inte för ens mot slutet jag ser ett väloljat maskineri där allas karaktär lyser igenom men då är det lite för sent för att göra en comeback. Annars är ändå Kittys vrålande något som kan få vem som helst att imponeras och kombinationen av harmonier och rent mangel blir ändå en tight enhet. Tyvärr faller uppmaningarna om moshpit för döva eller eventuellt tillbakadragna öron eftersom vakterna vakar som hökar på allt potentiellt bråk.

Med en halvtimmas mellanrum mellan de olika banden är det då äntligen dags att slänga upp Marduk… förlåt, Devian, på scen. Å andra sidan, bandet består praktiskt taget av gamla Marduk så misstag är lättgjorda. Att kvartetten är erfaren är det ingen tvekan om och när deras sångare, Legion, far omkring som besatt på scen är det inte svårt att bli bortskämd med den scennärvaro och energi bandet levererar. Dessutom får jag erkänna att det inte är ofta jag hör ett band använda gitarrerna på samma sätt som Jönköpingsborna gör och klart är att ljudet är svårt att beskriva.

Image

Det är som om de båda enskilda gitarrerna smälter in i varandra för att leverera en melodi trots att allt utgår från rent kaos. Och kaos är vad vi i publiken får levererat på silverfat! Humorn i mellansnacket är klart uppiggande, stagedivandet kanon även om det bara är herr vokalist som satsar på en tiopoängare och manglandet sjukt underbart även om publiken är minimal. När bandet sedan kliver av scen känns det som om kvällen redan är fulländad och man kan knata hem. Men det är två band kvar på både gott och ont för nu börjar verkligen tröttheten och det eviga väntandet mellan banden att märkas i lokalen.

De österrikiska black/death metal bondage fetisch älskarna (i alla fall sångaren Helmuth enligt honom själv) i Belphegor levererar en tyngre och långsammare death metal med fokus på själva musiken framför uppträdandet. Bandet är stelt men deras frontman har ändå en viss pondus när han brölar på bakom micken. Nu vet jag dock inte ifall mitt omdöme är allt för påverkat av det framträdande Devian gav men det känns som om Belphegor skulle kunna röra sig en aningens mer på scenen utan att det bryter deras image. Däremot måste jag dock påpeka att jag gillar den tungt malande känslan och trummisen lyckas levererar en hel del superba blastbeats som får upp takten i de snabbare låtarna. Men i slutändan blir det lite för energikrävande för att man ska orka hänga precis vid staketet hela tiden.

Image

Jag beundrar verkligen dem som fortfarande orkade stå upp för att bevittna kvällens huvudband efter alla dessa timmar med förband. Själv är krafterna på upphällning och det är med lättnad jag sjunker ned vid väggen för att åtminstone lyssna på kvällens main event, Unleashed. Redan från första ton låter det super och publiken är med och lägger järnvilja på att lyfta taket. ”Never ending hate” blir energikicken som får mig upp på fötterna igen och ”Your children will burn” är precis det där som sparkar igång headbangar musklerna. Vid ”Winterland” har klubben helt vaknat till och ger lika mycket energi tillbaka som gänget på scen ger oss.
Och det bara fortsätter och fortsätter med energikick och manglande tätt på varandra som en enda enorm vägg av ljud som snabbt slår mot ansiktet. Och trots att jag är beredd att skära av mig högra armen för att stanna kvar och se hela spektaklet till slutet har jag bara inte krafterna att göra det utan lämnar klubben med vemod. Bättre lycka nästa gång, kanske, bara det blir lite färre band ska det nog funka fin fint.

http://www.myspace.com/guillotine2007
http://www.decadence.se/
http://www.devian.se/
http://www.belphegor.at/
http://www.unleashed.se/

[Foto: Soile Siirtola, extreMMetal.se]

red.

DEVIAN HAMMER BATTALION TOUR BLOGS!
Haven't read yet the Devian Hammer Battalion Tour Blogs ? Check them now!

TOUR BLOG 1
: HERE :TOUR BLOG 2 : HERE :TOUR BLOG 3 : HERE :
TOUR BLOG 4 : HERE :TOUR BLOG 5 : HERE :

Image
Picture by Anthony - www.myspace.com/roots_vc

SEND US YOUR TOUR PICTURES AND VIDEOS
Don't forget to send your Devian Live Pictures and Videos to info@devian.se or kultoftheserpent@gmail.com also you can post the links on Devian forum @ Photo and Video.
If you have any concert reviews please also send them to us by kultoftheserpent@gmail.com or post them in the Forum @ Concert Reviews .
Thanks in advance for your support!

Devian - The Unspoken - Live Video in DENMARK-Copehagen 2009/03
Recorded by RüPä (Kult of the Serpent) in Hammer Battalion Tour!

DEVIAN online:
Devian Official Site: www.devian.se - Devian At MySpace: www.myspace.com/truedevian
Devian YouTube Channel: www.youtube.com/truedevian
Devian Forum: kultoftheserpent.freeforums.org
Devian Street Team: www.myspace.com/kultoftheserpent

Image

Also visit:
www.centurymedia.com
www.myspace.com/centurymediaeurope
www.youtube.com/centurymediaeurope

Travel With The Devil! @ www.rock-voyager.com

[b]DEVIAN
BUY - God To The Ill-fated

2009 Century Media
Image

Image

Image

Image

Image

Image

DOWNLOAD ALBUM :

Image

Image

Image[/b]

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

It is currently Sat Dec 26, 2009 11:56 pm
All times are UTC